Translate on my blog

Κυριακή, 28 Ιουνίου 2015

Wartburg 1.3

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Wartburg 1.3
Bundesarchiv Bild 183-1990-0404-423, Pkw Wartburg 1.3.jpgWartburg 1.3 σε διαφημιστική φωτογραφία του 1988
ΚατασκευαστήςWartburg
ΠαραγωγήΟκτώβριος 1988 — Απρίλιος 1991
ΣυναρμολόγησηVEB Automobilwerk Eisenach,ΆϊζεναχΓερμανία (έως το 1990τμήμα της πρώην Ανατολικής Γερμανίας)
Προηγούμενο μοντέλοWartburg 353
Αμάξωμα4-πορτο sedan
5-πορτο station wagon
2-πορτο pick-up
ΔιαμόρφωσηΚινητήρας μπροστά, εμπρόσθια κίνηση
Κινητήρας1.272 cm³ 4-χρονος, 4-κύλινδρος σε σειρά (Ι4) βενζίνης
Μετάδοση4-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο
5-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο (De Luxe)
Μεταξόνιο2.450 χιλιοστά
Μήκος4.220 - 4.228 χιλιοστά
Πλάτος1.645 χιλιοστά
Ύψος1.495 - 1.695 χιλιοστά
Κενό Βάρος900 - 960 κιλά
Μεταφερόμενο Καύσιμο43 λίτρα
Το Wartburg 1.3 (ελληνικά: Βάρτμπουργκ 1.3) ήταν ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο που παρήχθη στο Άϊζεναχ(γερμανικά: Eisenach) της πρώην Ανατολικής Γερμανίας και από το 1990 της ενιαίας Γερμανίας, από την αυτοκινητοβιομηχανία Wartburg, μεταξύ του 1988 και του 1991. Αντικατέστησε το Wartburg 353 και υπήρξε το τελευταίο μοντέλο της εταιρείας, ενώ ήταν και το μοναδικό που έφερε τετράχρονο κινητήρα, σε αντίθεση με τους δίχρονους όλων των προηγούμενων μοντέλων της.
Συνολικά κατασκευάστηκαν 152.775 αντίτυπα από το μοντέλο αυτό, αριθμός σημαντικά μικρότερος από τα 1.224.662 αντίτυπα του Wartburg 353, καθώς το Wartburg 1.3 έπεσε θύμα της απελευθέρωσης της αγοράς μετά την επανένωση των δύο Γερμανιών το 1990, σηματοδοτώντας έτσι και το τέλος της εταιρείας.

Δημιουργία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το Wartburg 353 είχε παραμείνει στην παραγωγή επί 22 έτη σχεδόν αμετάβλητο και μάλιστα με έναν 2-χρονο κινητήρα 993 cm³ προπολεμικής τεχνολογίας, με εξαιρετικά υψηλές εκπομπές καυσαερίων, που συχνά παρομοιάζονταν με «μπλε σύννεφο» και έναν μεταλλικό ήχο / κροτάλισμα, που θύμιζε έντονα ηλεκτρικό πριόνι. Όλα αυτά όμως δεν οφειλόταν σε αδιαφορία της εταιρείας. Απεναντίας, κατά την μακρά αυτή χρονική περίοδο, οι Ανατολικογερμανοί μηχανικοί της Βάρτμπουργκ (Wartburg) εξέλιξαν πολλά πρωτότυπα, με σκοπό την αντικατάσταση του 353 και τα ανώτατα στελέχη της μάρκας έκαναν πολλές προσπάθειες να εισάγουν νέα μοντέλα. Επιπλέον, η εταιρεία είχε αρχίσει ήδη από τη δεκαετία του 1950 να πειραματίζεται με 4-χρονους κινητήρες και κατά τις 2 δεκαετίες παραγωγής του 353, οι μηχανικοί της φίρμας είχαν κατασκευάσει μία ολόκληρη σειρά τετράχρονων κινητήρων, με κυβισμούς από 1.2 έως 1.6 λίτρα, με σκοπό να αντικαταστήσουν τον δίχρονο.
Πρωτότυπο του Wartburg 1.3 (όπου ο νέος κινητήρας είχε τοποθετηθεί διαφορετικά από τη διάταξη του 1.3 παραγωγής)
Ωστόσο, κάθε προσπάθεια για νέο μοντέλο ή έστω για πιο εξελιγμένο κινητήρα, παρεμποδιζόταν από την κυβέρνηση της τότεΑνατολικής Γερμανίας. Συγκεκριμένα, η ηγεσία της χώρας αρνιόταν διαρκώς να χρηματοδοτήσει το εκάστοτε πρότζεκτ, εν μέρει φοβούμενη κάθε φορά το οικονομικό κόστος, αλλά κυρίως για ιδεολογικούς λόγους, για τους οποίους ήταν ενάντια στην απόκτηση πιο σύγχρονων αυτοκινήτων από τις λαϊκές μάζες. Ως αποτέλεσμα, το 353 παρέμεινε στην παραγωγή επί 22 χρόνια και μάλιστα με τον ίδιο αναχρονιστικό δίχρονο κινητήρα. Σημειωτέον ότι το ίδιο ακριβώς συνέβη και με το άλλο μοντέλο αυτοκινήτου που κατασκεύαζε τότε η ίδια χώρα, το Trabant 601 και, παρομοίως, είχε ως αποτέλεσμα να παραμείνει και αυτό στην παραγωγή επί 27 χρόνια σχεδόν αμετάβλητο.
Wartburg 1.3 sedan
Τελικώς, η λύση για την Wartburg ήρθε από τον κολοσσό της Volkswagen, ο οποίος το 1984, στα πλαίσια μιας εμπορικής συμφωνίας μεταξύ των τότε δύο Γερμανιών, πρότεινε στην κυβέρνηση της Ανατολικής Γερμανίας την τοποθέτηση του κινητήρα 1.3 λίτρων των Golf και Polo. Η κυβέρνηση δέχτηκε αμέσως την προσφορά, καθώς δεν είχε λόγο να ανησυχήσει για τυχόν επιβάρυνση της οικονομίας της χώρας, και η Wartburg ήδη από το1984 προσπάθησε να τον τοποθετήσει στο 353, αλλά τότε διαπίστωσε ότι το μπροστινό μέρος του αμαξώματος έπρεπε να υποστεί σημαντικές δομικές αλλαγές, προκειμένου να γίνει εφικτή η προσαρμογή.
Το ταμπλό του Wartburg 1.3 (πρόκειται για μοντέλο του 1990 - 1991, όπως φαίνεται από την επένδυση με μαύρο ύφασμα στην πόρτα.)
Μετά από 4 έτη σχετικής εξέλιξης, τον Οκτώβριο του 1988, ο 2-χρονος 3-κύλινδρος βενζινοκινητήρας αντικαταστάθηκε οριστικά από τον 4-χρονο 4-κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.3 λίτρων των Volkswagen Golf δεύτερης γενιάς και Volkswagen Polo δεύτερης γενιάς. Ταυτόχρονα, το μοντέλο υπέστη ένα εμφανές λίφτινγκ στα εμπρός και πίσω φώτα, ενώ απέκτησε νέους προφυλακτήρες και ένα πιο σύγχρονο ταμπλό. Επίσης, υπήρξαν αλλαγές στον πίνακα οργάνων και τοποθετήθηκε νέα κολώνα τιμονιού και νέοι μοχλοί πάνω της, αν και το τιμόνι παρέμεινε ίδιο. Ο λεβιές ταχυτήτων επίσης μεταφέρθηκε στο πάτωμα, σε αντίθεση με τον λεβιέ ταχυτήτων του 353, ο οποίος ήταν πάνω στην κολώνα του τιμονιού.
Το νέο μοντέλο ονομάστηκε Wartburg 1.3 από τον κυβισμό του κινητήρα και μπήκε στην μαζική παραγωγή στις 12 Οκτωβρίου 1988. Η αρχική καφέ φθηνή επένδυση στις πόρτες ήταν αμετάβλητη από το 353, αλλά το 1989 τοποθετήθηκε καφέ δερματίνη (τεχνητό δέρμα), ενώ το 1990 καθιερώθηκε μαύρο ύφασμα. Το ίδιο έτος μπήκαν και νέες χειρολαβές στις πόρτες.

Εκδόσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Wartburg 1.3 Rally Trailer & Wartburg 1.3 Rally
Το Wartburg 1.3 κατασκευαζόταν σε 3 εκδοχές αμαξώματος, τις ίδιες με το 353 και με τις ίδιες ονομασίες:
  • Limousine (sedan): Οκτώβριος 1988 - Απρίλιος 1991
  • Tourist (station wagon): Φεβρουάριος 1989 - Απρίλιος 1991
  • Trans (pick-up): μόλις 920 αντίτυπα κατασκευάστηκαν
με δύο επίπεδα εξοπλισμού, επίσης κατ' αντιστοιχία με αυτά του 353:
  • 1.3 Ν-Limousine και 1.3 Ν-Tourist (standard)
  • 1.3 S-Limousine και 1.3 S-Tourist (De Luxe)
Υπήρξαν και αγωνιστικά Wartburg Rally 1.3 που είχαν λάβει και επίσημη έγκριση από την Fédération Internationale du Sport Automobile / FISA, αλλά σε περιορισμένα αντίτυπα.

Εξωτερικές διαστάσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Wartburg 1.3 Tourist (station wagon)
Παρακάτω παρουσιάζονται οι εξωτερικές διαστάσεις της κάθε εκδοχής αμαξώματος, με την σειρά: μήκος / πλάτος / ύψος
  • Limousine (sedan): 4.220 / 1.645 / 1.495 χιλιοστα
  • Tourist (station wagon): 4.280 / 1.645 / 1.520 χιλιοστα
  • Trans (pick-up): 4.224 / 1.644 / 1.695 χιλιοστά
Το μεταξόνιο όλων των Wartburg 1.3 ήταν 2.450 χιλιοστά.

Κινητήρας και επιδόσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο νέος κινητήρας είχε κυβισμό 1.272 cm³ και αρχική ισχύ 53 hp, έως τον Μάιο του 1990, προσφέροντας τελική ταχύτητα:[1]
  • Limousine (sedan): 150 km/h
  • Tourist (station wagon): 141 km/h
  • Trans (pick-up): 135 km/h
Ο 4-χρονος κινητήρας του Wartburg 1.3
Η στάνταρ μετάδοση της βασικής έκδοσης του Wartburg 1.3 ήταν ένα 4-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ενώ όλες οι εκδόσεις De Luxe, τόσο στην S-Limousine, όσο και στην S-Tourist, έφεραν 5-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, προσφέροντας έτσι λίγο καλύτερες επιδόσεις.
Από τον Ιούνιο του 1990, ο κινητήρας απέδιδε 58 hp, προσδίδοντας πλέον τις μέγιστες επιδόσεις της ιστορίας των πολιτικών εκδόσεων των μοντέλων της Wartburg. Η κορυφαία επίδοση φυσικά επετεύχθη από την έκδοση S-Limousine De Luxe, λόγω του 5-τάχυτου μηχανικού κιβωτίου, με επιτάχυνση 0-100 km/h σε 15 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 170 km/h.

Τελική διακοπή[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Αστυνομικό Wartburg 1.3 υπό την επίσημη ονομασία «Volkspolizei» / Λαϊκή Αστυνομία, που τελικώς εξελίχθηκε σε ειρωνικό σχόλιο, λόγω του κινητήρα της Volkswagen.
Οι δομικές αλλαγές στο μπροστινό μέρος, ωστόσο, για την τοποθέτηση του τετράχρονου κινητήρα, σε συνδυασμό με την πιο σύνθετη κατασκευή των 4-χρονων, προκάλεσαν μια άμεση εκτόξευση της εμπορικής τιμής του μοντέλου κατά 60%! Επιπλέον, η κατανάλωση δεν είχε μειωθεί σημαντικά, ενώ και οι επιδόσεις αρχικά έτυχε να είναι ακριβώς οι ίδιες και από το 1990 ελάχιστα καλύτερες. Γενικότερα επίσης, είχε επικρατήσει πλέον στην κοινή γνώμη, εντός και εκτός συνόρων, η αίσθηση ότι «ο χρόνος έχει πια εντελώς ξεπεράσει το μοντέλο» και, παρά τις επιμέρους βελτιώσεις, η Wartburg δεν μπορούσε πια να ανταποκριθεί στα νεότερα στάνταρ. Ειδικά μάλιστα στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, οι πωλήσεις κατέρρευσαν πλέον ολοκληρωτικά, ακόμα και στην κυριότερη δυτικοευρωπαϊκή εξαγωγική αγορά, το Βέλγιο, ενώ σε κάποιες άλλες είχαν εκμηδενιστεί. Ενδεικτικώς, στην Ελλάδα μόλις 2 αντίτυπα καταγράφηκαν επίσημα το 1990 και 6 αντίτυπα το 1991. Μάλιστα στα περισσότερα από τα άλλα κράτη, είχε πια σταματήσει να εξάγεται.
Wartburg 1.3 στην ΚρακοβίαΠολωνία.
Στις 3 Οκτωβρίου 1990, ακολούθησε η επανένωση των δύο Γερμανιώνκαι αυτό έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στο Wartburg 1.3 (όπως επίσης και στο άλλο μοντέλο αυτοκινήτου που κατασκεύαζε τότε η πρώην Ανατολική Γερμανία, το Trabant 1.1). Ο λόγος ήταν η απελευθέρωση της αγοράς, τόσο στην πρώην Ανατολική Γερμανία, όσο και στις άλλες Ανατολικές χώρες, που είχε ως αποτέλεσμα τον εκμηδενισμό της ζήτησης. Σύντομα έγινε προφανές ότι το Wartburg δεν μπορούσε πλέον να σταθεί εμπορικά στην ενιαία Γερμανία, καθώς όλοι οι υποψήφιοι αγοραστές στράφηκαν προς τα μεταχειρισμένα Δυτικά οικογενειακά μοντέλα και αποκτούσαν κυρίως Volkswagen Golf δεύτερης γενιάςOpel Kadett, Ford Escort, Renault 19 και BMW Σειράς 3 E30. Έτσι, το τελευταίο Wartburg 1.3 (ένα κόκκινο sedan) κύλησε από την γραμμή παραγωγής στις 10 Απριλίου 1991 και αυτό σηματοδότησε το τέλος της Wartburg.
Wartburg 1.3 (κέντρο), Wartburg 353 (το λευκό πίσω) και το πρώτο Opel που κατασκευάστηκε στοΆϊζεναχ, ένα Vectra πρώτης γενιάς.
Για την ιστορία, το εργοστάσιο εξαγοράστηκε αμέσως μετά από την Opel, η οποία γκρέμισε τα περισσότερα από τα παλαιά κτίσματα και οικοδόμησε νέες, πιο σύγχρονες μονάδες παραγωγής. Από τότε μέχρι σήμερα, στις καινούριες εγκαταστάσεις της ίδιας τοποθεσίας, παράγονται οι διαδοχικές γενιές του Opel Corsa, ενώ σε αυτές κατασκευάστηκε και η πρώτη γενιά του Opel Vectra.

Αναφορές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. Άλμα πάνω VEB Automobilwerk Eisenach (Hrsg.): IFA-Wartburg 1.3 Technik. 1988.

Βιβλιογραφία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  • Lars Leonhardt, Michael Schubert: Sportlich, schnell, schön. 50 Jahre Wartburg Sportwagen. Verlag Kraftakt, Reichenbach u. a. 2007, ISBN 978-3-938426-05-0, (Gebundene und bebilderte Ausgabe).
  • Jürgen Lisse: Fahrzeuglexikon Wartburg. Bildverlag Böttger GbR, Witzschdorf 2007, ISBN 978-3-937496-20-7.
  • Horst Ihling: DDR-Legende Wartburg. Schneider Text, Giel-Courteilles, France 2010, ISBN 978-3-7688-5796-3.
  • Bernard Vermeylen, Voitures des pays de l'Est, Boulogne-Billancourt, ETAI, 2008, ISBN 9782726888087 (OCLC 470767381).

Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Commons logo
Τα Wikimedia Commons έχουν πολυμέσα σχετικά με το θέμα