Translate on my blog

Σάββατο, 20 Ιουνίου 2015

Αυτοκινητόδρομος Πατρών - Αθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ)

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
(Ανακατεύθυνση από Αυτοκινητόδρομος 1 (Ελλάδα))
Sweden road sign E1.svg
Αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ
Αυτοκινητόδρομος 1
Autokinetodromos A1 number.svg Tabliczka E75.svg
A1 Map.jpg
Η διαδρομή του Αυτοκινητόδρομου 1
Χαρακτηριστικά
Τμήμα της Ε75
Μήκος: 550 km
Από: Πειραιάς
Έως: Εύζωνοι
Τοποθεσία
Γεωγραφικά διαμερίσματα: Στερεά ΕλλάδαΘεσσαλία,
Μακεδονία
Πόλεις: ΑθήναΛαμίαΛάρισαΚατερίνη,
Θεσσαλονίκη
Φωτογραφία
A1 Highway in Greece near Korinos in Pieria.jpg
Ο αυτοκινητόδρομος Πατρών - Aθηνών - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων ή, χάριν συντομίας, «ΠΑΘΕ»[1] είναι σημαντικός αυτοκινητόδρομος [2] της Ελλάδας και ένας από τους πρώτους που κατασκευάστηκαν σε αυτή. Ενώνει τρεις από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας: Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πειραιά.
Ο ΠΑΘΕ ξεκινάει από τον Πειραιά, περνάει από Αθήνα, προχωράει παράλληλα με την ανατολική ακτογραμμή της ηπειρωτικής Ελλάδας προς τα βόρεια, διέρχεται έξω από την Λαμία και τη Λάρισα, φθάνει σε μικρή απόσταση από τη Θεσσαλονίκη και συνεχίζοντας προς τα βόρεια, καταλήγει στο συνοριακό σταθμό Ευζώνων, στα σύνορα της Ελλάδας με την Π.Γ.Δ.Μ..
Σήμερα, η κατασκευή και λειτουργία του Αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ εν μέρει έχει παραχωρηθεί σε τρεις ιδιωτικές εταιρείες, την Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου Α.Ε., την Κεντρική Οδό και την Νέα Οδό Α.Ε. Ο ΠΑΘΕ περιλαμβάνει τμήμα της Ευρωπαϊκής Διαδρομής Ε75.

Ιστορία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Άποψη της Παλαιάς Εθνικής στο τμήμα Στυλίδα - Καραβόμυλος

Η δημιουργία της ΠΑΘΕ[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Στα τέλη της δεκαετίας 1970 - αρχές δεκαετίας 1980, η οδός σχεδόν σε όλο το μήκος της είχε πλάτος 13-14 μ. και 2 λωρίδες κυκλοφορίας (1 λωρίδα + 1 βοηθητική λωρίδα ανά κατεύθυνση) χωρίς διαχωριστική νησίδα.

Αθήνα - Λαμία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Εγκαινιάσθηκε στις 29 Αυγούστου του 1962 από τον πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή.
Τεχνικά χαρακτηριστικά:
  • Πλάτος οδού: 14 μ. πλάτος δηλαδή οδόστρωμα 7,50 μ. (2 λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 1,75 μ. Το πλάτος της οδού διαμορφώνεται ως εξής:
Τρεις Γέφυρες - Κουκουβάουνες: Πλάτος: 32,5 μ.
Κουκουβάουνες - Μπογιάτι: Πλάτος: 17 μέτρα.
  • Συνολικό μήκος ευθυγράμμων τμημάτων της οδού: 160 χλμ.
  • Η κλίση της οδού είναι 5% σε μήκος οδού 1.740 μέτρων. Στο υπόλοιπο μήκος η κλίση δεν υπερβαίνει το 0 - 3%.
  • Επιτρέπει δε ασφαλή ταχύτητα 100 χιλιομέτρων ωριαίως.
  • Δαπάνη κατασκευής: 960.000.000 δρχ εκ των οποίων:
Δαπάνες απαλλοτριώσεων: 114.000.000 δρχ
Δαπάνες τεχνικών έργων: 223.000.000 δρχ
Στα εγκαίνια τα οποία έγιναν στη διασταύρωση της με την οδό Νέας Φιλαδελφείας - Τατοϊου, παρέστη ο Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής με τον Υπουργό Δημοσίων Έργων Σόλωνα Γκίκα και τον Πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Ροδόπουλο. Το μόνο τμήμα που δεν είχε ασφαλτοστρωθεί την εποχή εκείνη ήταν το τμήμα που περνά από τη Λίμνη Υλίκη στο οποίο η κυκλοφορία διεξήγετο κανονικώς καίτοι σκυροστρωμένον. Εντός του 1963 ολοκληρώθηκαν τα έργα ασφαλτοστρώσεως καθ' όλο το μήκος της οδού. η ασφαλτόστρωσις πραγματοποιήθηκε εντός 10 ημερών. Το μήκος της οδού είναι 214 χιλιόμετρα (με την αφετηρία παρά τις Τρεις Γέφυρες). Το Σάββατο 1ης Σεπτεμβρίου 1962 ξεκινά η είσπραξη διοδίων στους σταθμούς διοδίων Τραγάνας (54ο χιλιόμετρο) και Σχηματαρίου (130ο χιλιόμετρο).

Λαμία - Λάρισα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Εγκαινιάσθηκε τον Οκτώβριο του 1967 (με 14 μ. πλάτος σχεδόν σε όλο το μήκος του). Για το συγκεκριμένο τμήμα ο Υπουργός Δημοσίων Έργων Σόλων Γκίκας είχε πει τότε ότι δια της αποπερατώσεως του τμήματος Λαμίας - Λαρίσης εντός του 1963 θα ολοκληρωνόταν ο αυτοκινητόδρομος συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων και θα κόστιζε πάνω από 2.000.000.000.000 δρχ

Λάρισα - Κατερίνη[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Εγκαινιάσθηκε το Σεπτέμβριο του 1959 και έχει 13 μ. πλάτος σε όλο το μήκος του, με εξαίρεση την Κοιλάδα των Τεμπών όπου είχε 10 μ. πλάτος, λόγω του αναγλύφου της θέσεως διελεύσεως στην περιοχή.

Κατερίνη - Θεσσαλονίκη[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Είχε διατομή 14,00 μέτρων σε όλο το μήκος του. Η οδός εγκαινιάσθηκε στις 27/9/1973 από τον Υπουργό Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου σε ειδική τελετή παρουσία του Υφυπουργού Περιφερειακού Διοικητού Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας Αντωνίου Αναστασοπούλου και άλλων επισήμων που έγινε στην Κατερίνη. Η οδός αυτή έχει μήκος 66 χιλιομέτρων και συντομεύει την απόσταση μεταξύ Αθηνών και Θεσσαλονίκης κατά 35 χιλιόμετρα. Η δαπάνη κατασκευής της συγκεκριμένης οδού ανήλθε στις 470.000.000 δρχ.

Θεσσαλονίκη - Τελωνείο Ευζώνων[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τα έργα της οδού εγκαινιάσθηκαν από τον Υπουργό Βορείου Ελλάδος Αλέξανδρο Ματθαίου στις 16/07/1969. Τα εγκαίνια της αποπερατωθείσας οδού έγιναν από τον Υπουργό Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου στις 27/07/1973. Το μήκος είναι 45 χιλιόμετρα και κόστισε η κατασκευή του 480.000.000 δρχ και αποτελείται από τα εξής υποτμήματα:
Κόμβος Αξιού (Χαλάστρα) - Βαθύλακκος[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Πλάτος: 14,00 μέτρα (σε όλο το μήκος του).
Κόστος κατασκευής: 12.000.000 δρχ
Ανάδοχος: Α.Τ.Ε ΠΟΛΥΒΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Βαθύλακκος - Σιδηροδρομικός Σταθμός Άσπρου[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Πλάτος: 14,00 μέτρα (σε όλο το μήκος του).
Κόστος κατασκευής: 130.000.000 δρχ
Ανάδοχος: Α.Τ.Ε ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ
Σιδηροδρομικός Σταθμός Άσπρου - Καραθοδωραίικα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Πλάτος: 14,00 μέτρα (σε όλο το μήκος του).
Κόστος κατασκευής: 140.000.000 δρχ
Ανάδοχος: Α.Τ.Ε ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ
Καραθοδωραίικα - Εύζωνοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]
Πλάτος: 14,00 μέτρα (από το Πολύκαστρο αναβαθμίζεται σε αυτοκινητόδρομο με 2 λωρίδες πλάτους 10 μ. και εσωτερική ζώνη πλάτους 3,00 μ).
Κόστος κατασκευής: 100.000.000 δρχ
Ανάδοχος: Α.Τ.Ε ΔΟΜΙΚΗ

Διόδια[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Η είσπραξη διοδίων εφαρμόστηκε κατά τμήματα:
  • από το 1959 στο τμήμα Λάρισα - Κατερίνη (σταθμοί διοδίων ΜακρυχωρίουΠυργετού και Λεπτοκαρυάς)
  • από το 1962 στο τμήμα Αθήνα - Λαμία (σταθμοί διοδίων ΘήβαςΤραγάνας και Αγίας Τριάδας - την ίδια χρονιά δημιουργήθηκαν τα διόδια Σχηματαρίου, τα οποία καταργήθηκαν το 2009 και δημιουργήθηκαν νέα στη Θήβα)
  • από το 1967 στο τμήμα Λαμία - Λάρισα (σταθμοί διοδίων ΜαυρομαντήλαςΠελασγίαςΔρυμώνα και Μοσχοχωρίου - ο σταθμός Δρυμώνα σταμάτησε να λειτουργεί σύντομα)
  • από το 1986 στο τμήμα Κατερίνη - Θεσσαλονίκη (σταθμοί διοδίων Αιγινίου και Ν. Μαλγάρων)
  • από το 1992 στο τμήμα Αθήνα - Λαμία (σταθμός διοδίων Αφιδνών)
Οι κτιριακές εγκαταστάσεις για σταθμούς διοδίων στον κόμβο Αγίου Αθανασίου και στον κόμβο Ευζώνων ουδέποτε χρησιμοποιήθηκαν.

Η μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τα έργα αναβαθμίσεως της οδού και τη μετατροπή της σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Στα τέλη της ίδιας δεκαετίας, παραδόθηκαν στην κυκλοφορία (ως αυτοκινητόδρομος πλέον) τα τμήματα:
  • Κόμβος Κλειδίου - Γαλλικός ποταμός (1988)
  • Στρατόπεδο Μπογιατίου - Κόμβος Κρυονερίου (1989): Μήκος τμήματος: 4,5 χμ.
  • Κόμβος Οινοφύτων - Κόμβος Σχηματαρίου (1989): Μήκος τμήματος: 12,5 χμ.
  • Κόμβος Ριτσώνας - Κόμβος Θηβών (1989): Μήκος τμήματος: 14,8 χμ.
Τα αμέσως επόμενα χρόνια ξεκίνησαν έργα:
  • Σε όλο το μήκος του τμήματος Αθήνα - Κόμβος Θηβών
  • Στο τμήμα Κατερίνη - Κλειδί.
Το 1995, η Εθνική Οδός No 1 είχε διατομή αυτοκινητόδρομου στα εξής τμήματα:

Η ιδιωτικοποίηση του άξονα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Στις 12 Ιουνίου 2007 ιδρύθηκε η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. για την κατασκευή και λειτουργία του τμήματος από τον Μαλιακό ως το Κλειδί. Σε αυτήν είναι μέτοχοι οι εξής εταιρείες:[3]
Το 1995 λόγω κατολισθήσης στην περιοχή της Μαλακάσας, διακόπηκε η κυκλοφορία στην εθνική οδό και διεξαγόταν από παράπλευρο δρόμο μέχρι το 1998, που αποκαταστάθηκε η κυκλοφορία. Στο ίδιο σημείο είχε σημειωθεί πάλι κατολίσθηση το 1968.[4] Τον Δεκέμβριο του 2009, λόγω κατολισθήσεων στην Κοιλάδα των Τεμπών (όπου σημειώθηκε και θάνατος του Ιταλού μηχανικού επίβλεψης των έργων αναβαρθμίσεως) η εθνική οδός έκλεισε στο σημείο εκείνο και η κυκλοφορία διεξαγόταν μέσω παρακαμπτηρίων. Άνοιξε στις 1 Απριλίου 2010[5] και έκλεισε ξανά στις 12 Απριλίου 2010.[6] Τελικά άνοιξε οριστικά στις 8 Μαΐου 2010.[7]
Σήμερα (2015) εκτελούνται έργα αναβαθμίσεως σε επιμέρους τμήματα της διαδρομής Ευαγγελισμός - Σκοτίνα, συνολικού μήκους 23 χιλιομέτρων.

Τμήματα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Πειραιάς-Αθήνα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Προηγούμενος σταθμός [[{{{title}}}]] Επόμενος σταθμός
{{{{{system}}} stations|line=Ανισόπεδοι Κόμβοι|branch=|station=123|state=}}
προς {{{{{system}}} stations|state=|branch=|line=Ανισόπεδοι Κόμβοι|station={{S-line/{{{system}}} left/Ανισόπεδοι Κόμβοι|branch=|type=}}}}
{{{{{system}}} lines|Ανισόπεδοι Κόμβοι}}
{{{{{system}}} stations|line=Ανισόπεδοι Κόμβοι|branch=|station=Α/Δ ΠΑΘΕ|state=}}
προς {{{{{system}}} stations|state=|branch=|line=Ανισόπεδοι Κόμβοι|station={{S-line/{{{system}}} right/Ανισόπεδοι Κόμβοι|branch=|type=}}}}
Το τμήμα από το λιμάνι του Πειραιά εώς τον κόμβο της Μεταμόρφωσης με την Αττική Οδό στην Αθήνα είναι γνωστό ως Λεωφόρος Κηφισού. Τα έργα για την κατασκευή του ξεκίνησαν το 1979. Οι πρώτες γέφυρες ήταν «προσωρινές» και είχαν σκοπό να ανακουφίσουν το τεράστιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής. Η προοπτική ήταν να κατασκευαστούν αργότερα άλλες, μεγαλύτερες. Μέχρι το 2000, οι μισές από τις γέφυρες αυτές είχαν αποπερατωθεί.[8] Από το 2001 και λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων τα έργα επιταχύνθηκαν και τα ανέλαβε η Α.Ε.ΓΕ.Κ. Α.Ε. (ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΕΝΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ Α.Ε.) και η εταιρεία ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Α.Τ.Ε. η οποία κατασκεύασε τη μεγάλη γέφυρα της Λεωφόρου Κηφισού. Τελικά παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 2004.[9] Το έργο είχε τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
  • Η λεωφόρος κατασκευάζεται υπερυψωμένη (στο επίπεδο +1) με τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση, Λ.Ε.Α. πλάτους 2,5μ. και κεντρική νησίδα με αμφίπλευρο μεταλλικό στηθαίο ασφαλείας. Όλες οι διασταυρώσεις και στρέφουσες κινήσεις διεξάγονται επί εγκαρσίων γεφυρών στο επίπεδο 0 (γέφυρα αναστροφής Λαχαναγοράς και γέφυρα οδού Πειραιώς).
  • Ο φορέας της γέφυρας αποτελείται από διαμήκη προεντεταμένες δοκούς και εγκάρσιες σιδηροδοκούς και εδράζεται επί πασσαλοστοιχιών, οι οποίες ορίζουν και το τελικό εύρος του ποταμού Κηφισού στα 30,5 μ.
  • Η διευθέτηση του ποταμού περιλαμβάνει την εκβάθυνση κατά 4 μέτρα, την διαπλάτυνση και την επένδυση της κοίτης του.
Επίσης παράλληλα με τη λεωφόρο το έργο περιλάμβανε και παράπλευρα έργα μικρότερης κλίμακας όπως:
  • Η κατασκευή των εγκαρσίων γεφυρών οδού Θεσσαλονίκης, ΗΣΑΠ και Ελευθερίας.
  • Η κατασκευή των παράπλευρων οδών SR1 και SR2.
  • Η κατασκευή μεταλλικών γεφυρών πεζών και Ο.Κ.Ω.
  • Η κατασκευή αγωγών αποχέτευσης όμβριων και ακαθάρτων, και
  • Εργασίες μετατόπισης δικτύων Ο.Κ.Ω., σήμανσης, τοποθέτησης ηλεκτροφωτισμού και ηχοπετασμάτων.

Λαμία-Λάρισα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το τμήμα Λαμία–Λάρισα κατασκευάστηκε στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου της χώρας τη δεκαετία του 1960. Η χάραξή του (μέσω ΠελασγίαςΑλμυρούΒελεστίνου) επελέγη με στόχο να παρακαμφθεί ο ορεινός όγκος της Όθρυος. Τα έργα για την κατασκευή του ξεκίνησαν το 1962. Τα εγκαίνιά του πραγματοποιήθηκαν στις 22 Οκτωβρίου 1967, σε τελετή στον κόμβο Ροδίτσας (στο σημερινό νότιο Ανισόπεδο Κόμβο Λαμίας) από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή και τον τότε Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνο Ροδόπουλο. Το μήκος του είναι 143 χιλιόμετρα. Το πλάτος του ήταν 14 μέτρα, δηλαδή ένας κλάδος διπλής κατευθύνσεως, με τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας σε επαφή. Εξαίρεση αποτέλεσε ένα μικρό τμήμα μήκους τριών χιλιομέτρων στην τοποθεσία «Αυχένας Εικονίσματος» (περιοχή Αγίων Θεοδώρων Μαγνησίας), που κατασκευάστηκε με διατομή αυτοκινητοδρόμου (δύο ξεχωριστοί κλάδοι κυκλοφορίας με νησίδα στη μέση, συνολική διατομή 24 μέτρα). Το έργο κόστισε συνολικά 996 εκατομμύρια δραχμές, εκ των οποίων τα 185 από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Αναπτύξεως. Ταυτόχρονα με την παράδοσή του στην κυκλοφορία, ξεκίνησε και η είσπραξη διοδίων. Για το λόγο αυτό καθορίστηκαν τρία σημεία είσπραξης (σταθμοί διοδίων) στα εξής σημεία:
Λίγα χρόνια αργότερα, ο σταθμός διοδίων Δρυμώνα καταργήθηκε. Η είσπραξη διοδίων εξακολουθεί μέχρι και σήμερα, για τους κινούμενους από Λαμία προς Λάρισα στο σταθμό διοδίων Πελασγίας (255ο χμ. της Ν.Ε.Ο. Αθηνών - Θεσσαλονίκης, για τους κινούμενους από Λάρισα προς Λαμία στο σταθμό διοδίων Μοσχοχωρίου (σημερινό 337ο χμ. της Ν.Ε.Ο. Αθηνών - Θεσσαλονίκης). Το τμήμα αρχικά έλαβε τον χαρακτηριστικό αριθμό E92 (ως τμήμα της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής αρτηρίας), ενώ αργότερα (με την επαναρρύθμιση του συστήματος ευρωπαϊκών αρτηριών) έλαβε τον χαρακτηριστικό αριθμό E75, που διατηρεί μέχρι και σήμερα.
Αποτέλεσε έργο ευρύτερου προγράμματος οδοποιίας στην Ελλάδα. Είχε ήδη προηγηθεί η κατασκευή του τμήματος Λαρίσης - Κατερίνης (1959), η κατασκευή του τμήματος Αθηνών - Λαμίας (1962), καθώς και η κατασκευή του τμήματος Αθηνών - Κορίνθου της Εθνικής Οδού 8α (1962). Τα επόμενα χρόνια ολοκληρώθηκε η κατασκευή και άλλων τμημάτων: Κορίνθου - Πατρών (1969), Κατερίνης - Γιδἀ - Θεσσαλονίκη (1973) και Χαλάστρας - Ευζώνων (1973).
Το τμήμα κατασκευάστηκε με τα ακόλουθα γεωμετρικά χαρακτηριστικά:
  • Ελάχιστη ακτίνα καμπύλης: 300 m
  • Ελάχιστη ορατότητα: 200 m
  • Μέγιστη κλίση (κατά μήκος): 4%
  • Μέγιστο υψόμετρο οδού: 256,44 m από την επιφάνεια της θάλασσας
  • Ανισόπεδοι κυκλοφοριακοί κόμβοι: 12
  • Τεχνικά έργα ανοίγματος μικρότερου ή ίσου των τεσσάρων μέτρων: 516
  • Τεχνικά έργα ανοίγματος μεγαλύτερου των τεσσάρων μέτρων: 157
Η μελέτη και εκτέλεση/κατασκευή του έργου έγινε αποκλειστικά από Έλληνες τεχνικούς. Στη μελέτη συμμετείχαν υπηρεσίες του υπουργείου Δημοσίων Έργων, η κοινοπραξία Χατζηνικολή Καρρά Αμπαδογιάννη και η Α.Ε. Ευπαλίνος. Στην κατασκευή του έργου συμμετείχαν οι ακόλουθες εργοληπτικές τεχνικές εταιρίες:
  • ΔΟΜΙΚΗ (τμήματα συνολικού μήκους 18,5 km
  • ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ (τμήματα συνολικού μήκους 29,5 km)
  • ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ/ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ (τμήματα συνολικού μήκους 15 km)
  • ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ (τμήματα συνολικού μήκους 36 km)
  • ΤΕΒ (ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΒΟΛΟΥ) (τμήματα συνολικού μήκους 21,5 km)
  • ΕΤΕΘ (τμήματα συνολικού μήκους 22,5 km)
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 ξεκίνησαν σταδιακά τα έργα για τη μετατροπή του τμήματος σε αυτοκινητόδρομο, από τις Ράχες (240 km από Αθήνα) μέχρι και τη Νίκαια (346 km από Αθήνα). Εξαίρεση αποτέλεσε το τμήμα Νίκαια-Λάρισα, για το οποίο κρίθηκε μη σκόπιμη η μετατροπή του λόγω της κατασκευής της ανατολικής παράκαμψης Λάρισας, η οποία ολοκληρώθηκε το 1999. Για το τμήμα Αγία Μαρίνα -Ράχες (Παράκαμψη Στυλίδας-17 km), αποφασίστηκε νέα χάραξη. Σε αυτήν περιλαμβάνονται και 2 σήραγγες. Το τμήμα αυτό δόθηκε στην κυκλοφορία στις 16 Μαρτίου του 2015. [10]

Λάρισα-Κατερίνη[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Το τμήμα Λάρισα–Κατερίνη κατασκευάστηκε στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου της χώρας τη δεκαετία του 1950. Η χάραξή του (μέσω Τεμπών-Πλαταμώνα) επελέγη με στόχο να παρακαμφθούν οι ορεινές διαβάσεις Σαρανταπόρου και Καστανιάς. Τα έργα για την κατασκευή του ξεκίνησαν το 1954. Τα εγκαίνιά του πραγματοποιήθηκαν στις 4 Σεπτεμβρίου 1959, σε τελετή στον κόμβο Βόλου (1 χλμ. ανατολικά του κέντρου της Λάρισας). Το μήκος της οδού είναι 84 km. Το πλάτος του ήταν 13 m, δηλαδή ένας κλάδος διπλής κατεύθυνσης (τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας σε επαφή). Εξαίρεση αποτέλεσε η περιοχή της κοιλάδας των Τεμπών, όπου κατασκευάστηκε με πλάτος 10,5 m λόγω του δύσκολου αναγλύφου της περιοχής. Οι εκβραχισμοί στα Τέμπη έγιναν από ειδικές μονάδες των Μ.Ο.Μ.Α. Το έργο κόστισε συνολικά 296 εκατομμύρια δραχμές, εκ των οποίων τα 123 οικονομική βοήθεια από τις Η.Π.Α. Ταυτόχρονα με την παράδοσή του στην κυκλοφορία, ξεκίνησε και η είσπραξη διοδίων. Για το λόγο αυτό καθορίστηκαν το Σεπτέμβριο του 1959 δύο σημεία είσπραξης (σταθμοί διοδίων) στα εξής σημεία:
  • Τέμπη
  • Λεπτοκαρυά.
Την άνοιξη του 2008 η εκμετάλλευση των διοδίων πέρασε στην Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. με αλλαγές στο τιμολόγιο και τον τρόπο είσπραξης. Η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. κατασκεύασε νέο σταθμό διοδίων, στην περιοχή Πυργετού, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία στις 24 Αυγούστου 2009. Από την ίδια ημερομηνία έπαψε πλέον η λειτουργία του σταθμού διοδίων Τεμπών. Έτσι, η είσπραξη διοδίων εξακολουθεί μέχρι και σήμερα, για τους κινούμενους από Λάρισα προς Κατερίνη στο σταθμό διοδίων Πυργετού (394ο χμ. της Ν.Ε.Ο. Αθηνών - Θεσσαλονίκης), ενώ για τους κινούμενους από Κατερίνη προς Λάρισα στο σταθμό διοδίων Λεπτοκαρυάς (412ο χμ. της Ν.Ε.Ο. Αθηνών - Θεσσαλονίκης). Το τμήμα Λάρισα–Κατερίνη αρχικά έλαβε τον χαρακτηριστικό αριθμό E92 (ως τμήμα της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής αρτηρίας), ενώ αργότερα (με την επαναρίθμηση του συστήματος ευρωπαϊκών αρτηριών) έλαβε τον χαρακτηριστικό αριθμόE75, που διατηρεί μέχρι και σήμερα.
Το τμήμα Λάρισα-Κατερίνης αποτέλεσε την αρχή ενός ευρύτερου προγράμματος οδοποιίας στην Ελλάδα. Τα επόμενα χρόνια ολοκληρώθηκε η κατασκευή και άλλων τμημάτων: Αθήνα-Λαμία (1962), Αθήνα-Κόρινθος (1962), Λαμία–Λάρισα (1967), Κόρινθος-Πάτρα (1969), Κατερίνη-Θεσσαλονίκη (1973) και Χαλάστρα-Εύζωνοι (1973).
  • Μέγιστο υψόμετρο οδού: 96 m από επιφάνεια θάλασσας
  • Ελάχιστο υψόμετρο οδού: 22 m από επιφάνεια θάλασσας
Η μελέτη και εκτέλεση/κατασκευή του έργου έγινε αποκλειστικά από Έλληνες τεχνικούς. Στην κατασκευή του έργου συμμετείχαν οι ακόλουθες εργοληπτικές τεχνικές εταιρίες:
Το τμήμα εντός της κοιλάδας των Τεμπών (10 χιλιόμετρα) καθώς και το τμήμα Πλαταμώνας - Σιδ. Στ. Λεπτοκαρυάς (18 χιλιόμετρα), κατασκευάστηκε από μονάδες μηχανικού του στρατού (Μ.Ο.Μ.Α.).
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 ξεκίνησαν σταδιακά τα έργα για τη μετατροπή του τμήματος σε αυτοκινητόδρομο.
Μέχρι στιγμής (Μάρτιος 2015) όλο το τμήμα, εκτός από τα 25 χιλιόμετρα στο κομμάτι Ευαγγελισμός - Σκοτίνα (κοιλάδα των Τεμπών) έχει μετατραπεί σε αυτοκινητόδρομο. Το τμήμα αυτό βρίσκεται υπο κατασκευή. Σε αυτό περιλαμβάνονται 3 σήραγγες (Τ1, Τ2, Πλαταμώνα). ΗΤ2, μήκους 6 χιλιομέτρων, θα αποτελέσει με την παράδοση του τμήματος τον Αύγουστο του 2015, την μεγαλύτερη οδική σήραγγα τηςΕλλάδας αλλά και των Βαλκανίων, ξεπερνώντας αυτή του Δρίσκου στην Εγνατία Οδό.

Λοιπά τμήματα[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τα υπόλοιπα τμήματα του αυτοκινητόδρομου έως τα σύνορα με την ΠΓΔΜ, είναι:
  1. Τμήμα Κατερίνης - Χαλάστρας, 58 χλμ.
  2. Τμήμα Χαλάστρας - Πολυκάστρου (το τμήμα αυτό δεν έχει διαχωριστική νησίδα στα δύο ρεύματα), 46 χλμ.
  3. Τμήμα Πολυκάστρου - Ευζώνων, 16 χλμ.

Διαδρομή[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο Αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ περνάει μέσα ή σε μικρή απόσταση από τις ακόλουθες πόλεις:

Αεροδρόμια[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο Αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ συνδέεται με τα παρακάτω αεροδρόμια:

Λιμάνια[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο Αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ συνδέεται με τα παρακάτω λιμάνια:

Εθνικές Οδοί[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Ο Αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ διασταυρώνεται με τις παρακάτω εθνικές οδούς:
Ε.Ο.Κόμβοςχ.μΔιαδρομή
Α2 (Ε90)
Εγνατία Οδός
Κλειδιού
Αξιού
72ο
60ο
Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Γρεβενά – Κοζάνη – Βέροια – Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Ξάνθη –Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη – Κήποι Έβρου
Α3 (Ε65)
Οδός Κεντρικής Ελλάδας
Λαμίας (Υπο κατασκευή)335οΠαναγιά Τρικάλων – Καλαμπάκα – Τρίκαλα – Καρδίτσα – Λαμία (Υπο κατασκευή)
Α6 (Ε94)
Αττική Οδός
Μεταμόρφωσης531οΕλευσίνα – Ασπρόπυργος – Άνω Λιόσια – Αμαρούσιο – Γέρακας – Παλλήνη – Κορωπί –Μαρκόπουλο
Α11Σχηματαρίου481οΣχηματάρι – Χαλκίδα (Γέφυρα Ευρίπου)
Α12 (Ε92)Βελεστίνου231οΒελεστίνο – Βόλος
ΕΟ 2 (Ε86)Γέφυρας48οΝίκη (σύνορα) - Φλώρινα - Έδεσσα - Γιαννιτσά - Θεσσαλονίκη (Δυτικό τμήμα)
ΕΟ 3 (Ε65)Λαμίας333οΕλευσίνα - Θήβα - Λιβαδειά - Μπράλλος - Λαμία - Φάρσαλα - Λάρισα - Τύρναβος -Ελασσόνα - Σέρβια - Κοζάνη - Πτολεμαΐδα - Βεύη - Φλώρινα - Νίκη (σύνορα)
ΕΟ 6 (Ε92)Λάρισας 4198οΛάρισα - Τρίκαλα - Ιωάννινα - Ηγουμενίτσα
ΕΟ 8
Λεωφόρος Αθηνών
Αθήνας540οΑθήνα - Ελευσίνα - Μέγαρα - Κόρινθος - Πάτρα (Μέσω Α8 και ΕΟ 8α.)
ΕΟ 30Μικροθηβών250οΆρτα - Τρίκαλα - Καρδίτσα - Νέο Μοναστήρι - Φάρσαλα - Νέα Αγχίαλος - Βόλος
ΕΟ 38 (Ε952)Λαμίας333οΛαμία - Καρπενήσι - Αγρίνιο
ΕΟ 44Ριτσώνας470οΘήβα - Χαλκίδα - Αλιβέρι - Λέπουρα.
ΕΟ 48Κάστρου432οΚάστρο - Λιβαδειά - Άμφισσα - Ναύπακτος - Αντίρριο (Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου)

Χιλιομετρικές αποστάσεις[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Αποστ. σε χ.μ.1234567891011
(1) Εύζωνοι496375110171208252354533550
(2) Γέφυρα49122661122159203305505501
(3) Αξιός63121247108145188290490507
(4) Κλειδί7549123598135178280480497
(5) Κατερίνη1106147356198141243443460
(6) Ευαγγελισμός17112210898613780182382399
(7) Λάρισα2081591451351083743145345362
(8) Βελεστίνο2522121981861518043102302319
(9) Λαμία354305293279244183146102215221
(10) Αθήνα53348447245842336232528220017
(11) Πειραιάς55050148947544037934229919717

Κατάλογος Κόμβων[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Αυτοκινητόδρομος 1 (ΠΑΘΕ)
ΚόμβοςΚατεύθ. ΑθήναΚατεύθ. ΕύζωνοιΣημειώσειςΛωρίδες
 Road-sign-p34.svg Τελωνείο Ευζώνων 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg Εύζωνοι 

GR-EO-1.svg ΕΟ 1:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg Πολύκαστρο 

Γουμένισσα (15,5 χιλ.)Αξιούπολη (4,5 χιλ.)Πολύκαστρο (2,5 χιλ.)Κιλκίς(28 χιλ.)Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
1-1 lane sign.png
 AB-AS-grün.svg Βαθύλακος 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
1-1 lane sign.png
 AB-Kreuz-grün.svg (4) Αξιός 

GR-EO-2.svg ΕΟ 2
Δυτικά: Tabliczka E86.svg Ευρωπαϊκή Οδός 86Κρυσταλλοπηγή (213 χιλ.)Φλώρινα (142 χιλ.)Έδεσσα (67,5 χιλ.)Γιαννιτσά (28,8 χιλ.)
Ανατολικά: ΘεσσαλονίκηΚαβάλαΚομοτηνήΑλεξανδρούπολη
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
Italian traffic signs - icona zona archeologica.svg Αρχαιολογικός Χώρος Πέλλας (17,1 χιλ) Traffic Sign GR - KOK 2009 OMOE-KSA 2003 - PI-83 - sample 01 - BIL VCT.svg
 AB-AS-grün.svg Χαλάστρα 

Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-31c.svg 2,5 χιλιόμετρα βόρεια
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
20px
 AB-Kreuz-grün.svg (19) Κλειδί 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Autokinetodromos A2 number.svg Εγνατία Οδός
Tabliczka E90.svg Ευρωπαϊκή Οδός 90
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
Εύζωνοι (60.5 χιλ.) Spain traffic signal s62a.svg Θεσσαλονίκη (18.5 χιλ.)
 AB-AS-grün.svg (18) Νέα Μάλγαρα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Autokinetodromos A2 number.svg Εγνατία Οδός
Tabliczka E90.svg Ευρωπαϊκή Οδός 90
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-Kreuz-grün.svg (17) Κλειδί 

Autokinetodromos A2 number.svg Εγνατία Οδός Tabliczka E90.svg Ευρωπαϊκή Οδός 90:
Δυτικά: ΘεσσαλονίκηΒέροιαΚοζάνηΙωάννιναΗγουμενίτσα
ΑρχήΑυτοκινητοδρόμου Αιγαίου
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Autokinetodromos A2 number.svg Εγνατία Οδός
Tabliczka E90.svg Ευρωπαϊκή Οδός 90
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
Κατερίνη (35 χιλ.) Spain traffic signal s62b.svg Βέροια(35 χιλ.)
Θεσσαλονίκη (43 χιλ.) Spain traffic signal s62b.svg Βέροια(35 χιλ.)
 AB-AS-grün.svg Αιγίνιο 

GR-EO-1.svg ΕΟ 1
Βόρεια: ΑιγίνιοΑλεξάνδρεια
Νότια: Κατερίνη
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
Italian traffic signs - icona zona archeologica.svg Βεργίνα (45 χιλ.) Traffic Sign GR - KOK 2009 OMOE-KSA 2003 - PI-83 - sample 01 - BIL VCT.svg
 AB-AS-grün.svg (10) Μεθώνη-Νέα Αγαθούπολη 

GR-EO-1.svg ΕΟ 1
Βόρεια: ΑιγίνιοΑλεξάνδρεια
Νότια: Κατερίνη
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (11)Μακρύγιαλλος 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (12) Κορινός 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
3 lanes down.png Lanes 3 up.gif
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-35.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-47.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-31c.svg
Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων Κορινού
 AB-AS-grün.svg Road-sign-works.svg (12Α) Περιφερειακός 

GR-EO-empty.svg Περιφερειακός ΚατερίνηςΠερίστασηΚατερίνηΑνδρομάχηΝέα ΈφεσοςRoad-sign-works.svg Υπο κατασκευή
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (13) Κατερίνη Βόρεια 

GR-EO-1.svg ΕΟ 1:
Βόρεια: ΑιγίνιοΜακρύγιαλος
Νότια: Κατερίνη
Πρόσβαση μόνο από κατεύθυνση
για Αθήνα
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
AB-Tunnel.svg (Σήραγγα Κατερίνης)Σήραγγα Φίλιππος (1095 μ.)Σήραγγα Αλέξανδρος (1100 μ.)Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (14) Κατερίνη Νότια 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (15) Νέα Έφεσος 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (16) Δίον - Μουσείο 

Italian traffic signs - icona zona archeologica.svg Αρχαιολογικός Χώρος Δίου (7,2 χιλ.)  Traffic Sign GR - KOK 2009 OMOE-KSA 2003 - PI-83 - sample 01 - BIL VCT.svgΕπίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (17) Λιτόχωρο 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (17Α) Πλάκα 

Πρόσβαση μόνο από κατεύθυνση
για Ευζώνους
Λιτόχωρο (5,8 χιλ.)Πλάκα Λιτοχώρου
(1,2 χιλ.)
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (18) Λεπτοκαρυά 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-35.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-47.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-31c.svg
Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων Σκοτίνας
Road-sign-works.svg Υπο κατασκευή
 AB-AS-grün.svg Road-sign-works.svg (19) Πλαταμώνας 

Road-sign-works.svg Αύγουστος 2015
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
AB-Tunnel.svg (Τ1)Σήραγγα Πλαταμώνα (2000 μ.)Σήραγγα Πλαταμώνα (2000 μ.)Road-sign-works.svg Αύγουστος 20152 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg Road-sign-works.svg (20) Ραψάνη 

Road-sign-works.svg Αύγουστος 2015
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
Γέφυρα ΠηνειούRoad-sign-works.svg Αύγουστος 20152 lanes up.png 2 lanes down.png
AB-Tunnel.svg (Τ2)Σήραγγα Τεμπών (1) (6000 μ.)Σήραγγα Τεμπών (1) (6000 μ.)Road-sign-works.svg Αύγουστος 20152 lanes up.png 2 lanes down.png
AB-Tunnel.svg (Τ3)Σήραγγα Τεμπών (2) (2700μ.)Σήραγγα Τεμπών (2) (2700μ.)Road-sign-works.svg Αύγουστος 20152 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (21) Ευαγγελισμός 

GR-EO-1.svg ΕΟ 1:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-35.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-47.svg Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-31c.svg
Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων Ευαγγελισμού
 AB-AS-grün.svg (22) Λάρισα 1 

GR-EO-1.svg ΕΟ 1:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (23) Λάρισα 2 

Κόκκινο ΝερόΑγιάΛάρισαΕπίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (24) Λάρισα 3 

GR-EO-6.svg ΠΕΟ 6 (Παλαιά Εθνική Οδός):
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (25) Λάρισα 4 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (26) Κιλελέρ 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (27) Μέγα Μοναστήρι 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-Kreuz-grün.svg (28) Βελεστίνο 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
Λαμία (105 χιλ.) Spain traffic signal s61b.svg Βόλος (17 χιλ.)
Θεσσαλονίκη (198 χιλ.) Spain traffic signal s61b.svg Βόλος(17 χιλ.)
 AB-AS-grün.svg (29) Αερινό 

GR-EO-1.svg ΕΟ 1:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-Kreuz-grün.svg (30) Μικροθήβες 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (31) Αλμυρός 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (31Α) ΒΙ.ΠΕ. Αλμυρού 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (32) Σούρπη 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (33) Άγιοι Θεόδωροι 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (34) Γλύφα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (35) Ραχές 

GR-EO-1.svg ΕΟ 1:
ΤέλοςΑυτοκινητοδρόμου Αιγαίου
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (37) Καραβόμυλος 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (38) Στυλίδα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (39) Αγία Μαρίνα 

 ΕΟ 1:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (40) Αγία Παρασκευή 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (41) Λαμία 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg 15px (41Α) ΚΑΔ Λαμία 

Autokinetodromos A3 number.svg Αυτοκινητόδρομος 3 (Οδός Κεντρικής Ελλάδας) : ΛαμίαΚαρδίτσα,ΤρίκαλαΓρεβενάΕπίσης: Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
Γέφυρα ΣπερχειούLanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (42) Μπράλος 

GR-EO-27.svg ΕΟ 27:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (43) Μώλος 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (44) Σκάρφεια 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (45) Καμμένα Βούρλα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
AB-Tunnel.svg
Σήραγγα Κνημίδος (2500 μ.)Σήραγγα Κνημίδος (2500 μ.)2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (46) Λατομείο 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (47) Λόγγος 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes down.png 2 lanes up.png
 AB-AS-grün.svg (48) Αρκίτσα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (49) Λιβανάτες 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (50) Τραγάνα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (51) Μαλεσίνα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (52) Μαρτίνο 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (53) Κάστρο 

GR-EO-48.svg ΕΟ 48:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (54) Ακραίφνιο 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (55) Υλίκη 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (56) Θήβα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (57) Ριτσώνα 

GR-EO-44.svg ΕΟ 44:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (58) Σχηματάρι 

Σχηματάρι, από Autokinetodromos A11 number.svgΕπίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
2 lanes up.png 2 lanes down.png
 AB-Kreuz-grün.svg (58Α) ΚΑΔ Σχηματαρίου 

 Αυτοκινητόδρομος 11 : ΣχηματάριΧαλκίδαΕπίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (59) Οινόη 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (60) Οινόφυτα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (61) Μαλακάσα 

GR-EO-79.svg ΕΟ 79:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (62) Μαρκόπουλο 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (63) Καπανδρíτι 

GR-EO-81.svg ΕΟ 81:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (64) Aφíδνες 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (65) Άγιος Στέφανος 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (66)Βαρυμπόμπη 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (67) Κηφησιά 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (68) Λυκόβρυση 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (69) Μεταμόρφωση 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-Kreuz-grün.svg (70) ΚΑΔ Μεταμόρφωση 

Autokinetodromos A6 number.svg Αττική Οδός : ΕλευσίναΑσπρόπυργοςΆνω ΛιόσιαΜαρούσιΓέρακας,ΠαλλήνηΚορωπίΜαρκόπουλοΕπίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
Πειραιάς (18,4 χιλ.) Spain traffic signal s62b.svg Ελευσίνα (26,5 χιλ.)
Λαμία (201 χιλ.) Spain traffic signal s62b.svg Αεροδρόμιο(32 χιλ.)
Αθήνα - Λεωφόρος Κηφισού
 AB-AS-grün.svg (71) Κόκκινος Μύλος 

  • Οδός Αναγεννήσεως
  • Οδός Τατοΐου
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (72) Νέα Φιλαδέλφεια 

  • Οδός Κρεστένης
  • Οδός Λαχανά
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (73) Ανακάσα 

Νέα ΦιλαδέλφειαΝέα ΧαλκηδόναΕπίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (74) Αχαρνών 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (75) Άγιοι Ανάργυροι 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (76) Λιοσίων 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (77) Περιστέρι Βόρεια 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (78) Σεπόλια 

  • Λεωφόρος Κωνσταντινοπόλεως
  • Οδός Δυρράχειου
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (79) Περιστέρι Νότια 

  • Οδός Εθνάρχου Μακάριου
  • Λεωφόρος Λένορμαν
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-Kreuz-grün.svg (80) Αθήνα 

Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (81) Αιγάλεω 

GR-EO-8.svg ΠΕΟ 8:
ΑθήναΚόρινθοςΞυλόκαστροΔερβένιΑίγιοΡίοΠάτρα (Παλαιά Εθνική Οδός - Ιερά Οδός)
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (82) Πέτρου Ράλλη 

  • Οδός Πέτρου Ράλλη
  • Οδός Θηβών
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
4 lanes up.png 4 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (83) Αγ. Ιωάννης Ρέντης 

  • Οδός Στρ. Μακρυγιάννη
  • Συνοικία Αγίας Άννης
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-AS-grün.svg (84) Μοσχάτο 

GR-EO-56.svg ΕΟ 56:
Επίσης:
Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75
Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
 AB-Kreuz-grün.svg (85) Λεωφ. Ποσειδώνος 

Ethniki Odos 56a.png ΕΟ 56αΑθήναΦάληροΠειραιάς (Λεωφόρος Ποσειδώνος)Tabliczka E75.svg Ευρωπαϊκή Οδός 75Lanes 3 up.gif 3 lanes down.png
Πηγή: Ιστοσελίδα Motorway exit list

Διόδια[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

ΔιοδίαΌνομαΤιμή
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΜαλγάρων€ 1,20
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΑιγινίου€ 2,20
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΛεπτοκαρυάς€ 2,00
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΠυργετού€ 2,00
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΜακρυχωρίου€ 1,40
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΜοσχοχωρίου€ 4,00,
€ 3,10
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΠελασγίας€ 3,50,
€ 2,70
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΜαυρομαντήλας€ 1,75
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΑγ. Τριάδας€ 1,65
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΤραγάνας€ 3,85
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΘήβας€ 3,85
Traffic Sign GR - KOK 2009 - R-35 variant 01.svgΑφιδνών€ 3,30

Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

ΣήμαΌνομα
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Ευζώνων
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Πολυκάστρου
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Κορινού
Σ.Ε.Α. Ευαγγελισμού
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Αλμυρού
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Λαμίας
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Τανάγρας
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Σείριος
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Καπανδριτίου
Traffic Sign GR - KOK 2009 - P-37.svg
Σ.E.A. Αγίου Στεφάνου

Φωτογραφίες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Αναφορές[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  1. Άλμα πάνω Ειδικές υπηρεσίες Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων[νεκρός σύνδεσμος]. Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων. Ανακτήθηκε την 1η Οκτωβρίου 2014
  2. Άλμα πάνω Καραγιάννης, Νίκος. «ΠΑΘΕ: Τα μεγάλα έργα που ολοκληρώνουν την βασική οδική αρτηρία της Ελλάδας: Ο βασικός οδικός διάδρομος της χώρας»ypodomes.com. Ανακτήθηκε στις 1 Οκτωβρίου 2014.
  3. Άλμα πάνω «Εταιρία». Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Ανώνυμος Εταιρεία Παραχώρησης. Ανακτήθηκε στις 12 Οκτωβρίου 2010.
  4. Άλμα πάνω http://portal.tee.gr/portal/page/portal/press/DELTIA_TYPOY/DELTIA_TYPOU%202001/1JUNE01.HTM
  5. Άλμα πάνω Ανοιξαν επίσημα τα Τέμπη | Άρθρα | Ελευθεροτυπία
  6. Άλμα πάνω Έκλεισαν και πάλι τα Τέμπη | Άρθρα | Ελευθεροτυπία
  7. Άλμα πάνω Άνοιξαν τα Τέμπη : ΣΚΑΪ - www.skai.gr
  8. Άλμα πάνω Τα σύγχρονα «γεφύρια της Αρτας»| Άρθρα | Βημα
  9. Άλμα πάνω Αegek.gr ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΚΗΦΙΣΟΥ ΤΜΗΜΑ ΑΠΟ Χ.Θ 0+700 ΕΩΣ Χ.Θ 1+400
  10. Άλμα πάνω Στυλίδα - Ράχες: Στην κυκλοφορία το ρεύμα προς Αθήνα, πλήρης λειτουργία το Σαββατοκύριακο
  11. Άλμα πάνω Διόδια - Τιμές διοδίων 2015

Βιβλιογραφία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

  • Ενημερωτικό φυλλάδιο ΥΠΕΧΩΔΕ για το τμήμα Λάρισα-Κατερίνη
  • Ενημερωτικό φυλλάδιο ΥΠΕΧΩΔΕ για το τμήμα Λαμία–Λάρισα
  • Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο - Τεκμήριο D3380: Εγκαίνια του τμήματος Δερβενίου- Νέας Σάντας της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης- Κιλκίς και του τμήματος Ξυλουπόλεως της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης- Σερρών- Σιδηροκάστρου.

Εξωτερικοί σύνδεσμοι[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Χάρτης[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]